Kauhun 6 hirviötä

Karmea Kokko-lintu ja hyytävä merihirviö Iku-Turso ovat lähteneet liikkeelle! Halloween on täällä! Eikö pelota? Kohta pelottaa, kun luet näistä shokeeraavan kiehtovista hirviöstä.

Kauhuelokuvien lisäksi hirviöitä esiintyy luolamaalauksissa, uskontojen tarinoissa ja saduissa. Hirviöllä tarkoitetaan usein jotakin epänormaalia, poikkeavaa, väärää, syntistä ja perverssiä olentoa. Elokuvissa ne symboloivat yhteisiä pelkojamme, kuten loukkaantumisen, kivun ja kuoleman pelkoja. Hirviöt ovat olleet selitysmalleja niille peloille, joista ei ole ollut tietoa. Kiinnostavaa kysymys onkin tutkailla sitä, mitä pelkoja eri hirviöt oikein edustavat.

1. Zombi

Hirviöt menevät pois muodista ja tulevat takaisin. Tämän hetken suosikkihirviö on zombi. Ehkä suosio liittyy synkkiin uutisiin. Pelkäämme, että saamme keskiaikaisen ruton Ebolan muodossa. Tai ehkä zombien suosio liittyy hakkaamis- ja ammunta-videopeleihin, jossa on täysin okei tappaa uhkaavia zombeja upottamalla kirves otsaan, koska zombit ovat jo kuolleita, eikä kuollutta tappaa. Zombi-tarinat kertovat meille, että sivistys on vain ohut verho ja kun katastrofi iskee, meistä tulee ”mielettömiä” olentoja, joita ohjaavat vain eloonjäämisvaistot.

Mutta emmekö me ihmisetkin ole eläviä kuolleita? Kehomme vanhenee, mätänee ja mielemme voi kitkeröityä toisinaan jopa hirviömäisellä tavalla. Tai ehkä me olemme sieluttomia ihmisruumiita, koska arkityö tekee meistä apaattisia, omaa mieltä vailla olevia orjia, ja illalla katselemme kivettyneenä ja lasittunein silmin telkkarista aivotonta ohjelmaa. Vastaus siihen, mitä me pelkäämme zombeissa, riippuu tietysti siitä, mitä elokuva haluaa sanoa.

Dead Rising peli Dead_Rising Watchtower elokuva

2. Vampyyri

Ihminen on ruokaketjun yläpäässä, mutta kun hän kohtaa hirviön, hän voi joutua ruokaketjun alapäähän. Vampyyrin pelko voi liittyä sen ylivertaisiin kykyihin saalistaa ja lopulta käyttää ihmistä ravintona. Yläluokan vampyyrit on nähty myös metaforana rikkaista tilanomistajista, jotka ovat imeneet verta alaluokan selkänahasta. Toki vampyyri-elokuvissa on myös nähty vierauden, seksuaalisuuden ja sukupuolisairauksien pelkoja. Twilight-sarja on muuttanut vampyyri-kuvaa ja esimerkiksi seksin harrastaminen on kielletty asia näissä elokuvissa.

Kirjoittaja pyrkii olemaan empaattinen kaikille henkilöille voidakseen kirjoittaa heidät. Kirjoittaja voi nähdä sen, että hirviöt ovat usein olentoja, jotka ovat vain väärässä paikassa tai väärässä ajassa, kuten monesti heidän uhrinsakin. Ihminen valitsee nähdä hirviöt hirviöinä. Ja vaikka hirviöllä on uhrinsa, hän on monesti itsekin uhri. Esimerkiksi Twilight-sarja on tehnyt vampyyreistä eräällä tavalla sairaita tai heillä on vamma, joka estää heitä elämästä täysipainoista ihmiselämää. Twilightissa eräät hirviöt ovat lakanneet olemasta hirviöitä, mutta toiset ovat edelleen.

TwilightTwilight James

3. Ihmissusi

Kauhugenre on pohjimmiltaan pelkoa siitä, että jokin epäinhimillinen tunkeutuu ihmisten keskuuteen. Kauhu kysyy: Mitä on ihmisyys? Mitä on epäinhimillisyys? Kauhutarinat rakentuvat vastakkain asettelulle, jonka perusta on hyvän ja pahan taistelu, valon ja pimeyden taistelu. Pimeyden symboleita ovat usein eläimet, kuten hevonen, härkä ja käärme. Eläin voi olla sarvipäinen kuin piru. Eläin symboloi vaistojen ja ruumiin voittoa järjestä ja mielestä. Ja jos vampyyri on ihmisen peto, niin ihmissusi tekee meistä itsestämme petoja.

Kauhun, fantasian ja satujen muodonmuutos-tarinoissa henkilö muuttuu radikaalisti kokonaan toiseksi henkilöksi, eläimeksi tai olennoksi. Alkuperäinen minuus on heikkoa ja särkyvää ja se voi tarkoittaa henkilön joutumista uuden minuuden valtaan. Eräissä metamorfoosi-kauhutarinoissa kyse on tavallaan käänteisestä evoluutioprosessista, jossa henkilö rappeutuu vaiheittain ja laskeutuu evoluution portaita aina pohjalle saakka.

Ehkä ihmissuden pelko liittyy siihen, että menetämme ihmisyytemme tai tiedostamaton estää tietoisuuden toiminnan. Oma sairas vartalo tai oma mieli muuttuvat viholliseksi, emmekä voi tehdä sille mitään, koska olemme kuuhulluja ja sattuu olemaan täysikuu. Joka tapauksessa sanotaan, että ihmisellä on kolmet aivot. Sisimmäiset ja vanhimmat aivoista ovat liskon aivot. Ne sisältävät primitiivisen taistele tai pakene -mekanismin, mutta myös osan, joka sekä tahtoo jälkeläisiä että suojella niitä. Liskon aivot suojelevat meitä ja ovat ehkä se on se paikka, mistä pelko ja rakkaus alkavat. Ja toisinaan ihmiset alkavat vapaaehtoisesti ihmissudeksi niin kuin Aino Kallaksen ei-kauhutarinassa Sudenmorsian.

Sudenmorsian 1Sudenmorsian_2

4. Aave ja demoni

Kun zombi on usein sieluton, niin aave on yleensä ilman fyysistä olomuotoa. Usvainen haamu on kuolleen ihmisen sielu, joka on jäänyt loukkoon elävien maailmaan. Niinpä aaveet ehkä liittyvät siihen toiveeseen, että edesmenneet rakkaat ovat päässeet parempaan paikkaan. Me emme näe enää rakkaitamme, mutta heidän sielunsa tuntuu olevan elossa. Kummituksille ja enkeleille on esitetty kaikenlaisia ”selityksiä, kuten että kun ihminen on hengenvaarassa, oma mieli voi käynnistää ”henkisen oppaan”, jonka neuvoo ja auttaa ihmistä selviämään vaarasta.

Pahat henget tai demonit voi taas nähdä rikkirepivinä traumoina tai mielen sairauksina. Ja joissakin uskonnoissa ja psykologisissa teorioissa ajatellaan, että ihmisen sisällä on sysimustia voimia, jotka eivät halua ihmisen parasta, ne haluavat tuhota hänet. Kauhuelokuvissa etenkin lapset ovat alttiita demonisille voimille. Lapset ovat viattomia, kunnes paha henki (aikuisuus) korruptoi heidät. Vanhemmuus on huolehtimista ja suuri pelko on se, että lapsista kasvaa jotain kauhistuttavaa (kapinoivia teinejä), eikä asialle voi tehdä mitään. Tai pelko on se, että ehkä me emme alun perinkään tunteneet lapsiamme, saati nähneet heidän sieluunsa.

ManaajaOrpokoti

5. Hullu tutkija

Tieteelliset löydät ja keksinnöt ovat tuoneet aivan uudenlaista vaurautta maapallolle, samalla kuitenkin hyvinvoinnin saavuttaminen on johtanut ilmastonmuutokseen, ja se voi päättää kaiken elämän maapallolla. Tällaisista uhkakuvista ammentaa kauhugallerian ”hullu tutkija” -arkkityyppi. Hullu tutkija sorkkii luonnon ”luonnollista” järjestystä ja tulee aiheuttaneeksi tuhoa, tai ainakin oman tuhonsa.

Kärpäsessä Seth rakentaa mekaanisen, munanmuotoisen kohdun, teleportin, jolla hän voi synnyttää, vaikka onkin mies. Kohtuun liittyvällä kauhulla on pitkät juuret, jotka ovat jäljitettävissä aina muinaiseen Egyptiin. Melkein näihin päiviin saakka on uskottu, että kohtu aiheuttaa hysteriaa, eräänlaista mielisairautta, ehkä siksi, että kohtu on se paikka, jossa yhdistyvät kahden henkilön geneettiset ainekset ja syntymä on muodonmuutos olotilasta toiseen.

Raskaus jo aiheuttaa naisessa muodonmuutoksen. Maha kasvaa, jalat voivat turvota ja esimerkiksi karnevalismissa raskaana oleva nainen on nähty groteskina hahmona. Kärpäsessä Seth erottaa ja yhdistää tietokoneen ja teleporttien avulla geenejä ja luo vahingossa geeneillä uuden olennon, tosin itsestään. Tuo hirviö on metafora jollekin mutaatioita aiheuttavalle sairaudelle, kenties syövälle. Seth käy läpi sairauden kolme vaihetta – jumalasta, spitaaliseksi välitilahahmoksi ja lopulta hirviöksi, joka haluaa tappaa luojansa, alkuperäisen minänsä.

Kärpänen 1 Kärpänen 2 Kärpänen 3

6. Ihmishirviö

Monet eivät pelkää kauhuelokuvien hirviöitä, koska ne eivät todellisia. Diktaattorit ovat murhanneet enemmän ihmisiä reaalimaailmassa kuin kauhuelokuvien hirviöt pystyvät murhaamaan kahden fiktiivisen tunnin aikana. Psykopaatit, sosiopaatit, pedofiilit, sarjamurhaajat ja kannibaalit ovat enemmän tästä maailmasta kuin happoa kuolaava avaruusolento, mustan laguunin hirviö tai tulevaisuuden tunteeton androidi.

Psykoanalyytikko C. G. Jungin mukaan jokaisessa meissä on pimeä puoli, ”varjo”, jota on vaikea nähdä tai hyväksyä, koska haluamme nähdä itsessämme vain hyvää. Kiellämme negatiivisuuden olemassaolon itsessämme, kiellämme kaiken, mitä pidetään huonon ihmisen ominaisuuksina. Jokaisen ihmisen sisällä on vihaa, mustasukkaisuutta, itsekkyyttä, valheita, oman edun tavoittelua, kateutta, ahneutta, ennakkoluuloja ja rasistisuutta. Varjo edustaa kaikkea sitä, minkä ihminen kieltää tai mikä on tukahdutettu ja tiedostamatonta.

”Mitä parempi roisto, sen parempi elokuva”, on Alfred Hitchcock sanonut. Mitä voimakkaampi vastustaja on, sitä suurempi tahto täytyy päähenkilöllä olla, jotta hän voi ratkaista tarinan suuren ongelman. Tämän takia vastustaja on usein elokuvan ikimuistettavin hahmo ja käsikirjoituksen tärkein sivuhenkilö, siis usein vielä tärkeämpi kuin päähenkilö. Päähenkilö on vain vastustajan vastustaja, ja joskus jopa vastustajan hirviö.

Psyko Uhrilampaat

Oman hirviön luominen

Klassinen tapa luoda hirviö on ottaa jotain pientä ja tehdä siitä isoa. Pienestä apinasta saa hirviön suurentamalla se King Kongin kokoiseksi. Toinen klassinen tapa on antaa älyttömälle tai elottomalle olennolle, kuten autolle tai talolle, pahaa tahtova mieli. Eräs tapa on taasen keksiä se, mille hirviö on metafora. Mitä teemoja kirjoittaja haluaa käsitellä hirviön avulla? Onko hirviö itsekin uhri? Tekeekö hirviö jonkinlaisen muodonmuutoksen? Mitä pelkoja hirviö herättää ja käsittelee?

Hirviölle voi tehdä myös omat säännöt. Vampyyrit juovat ihmisverta ja nukkuvat päivisin arkussa. He eivät näy peilissä, eivätkä he voi astua taloon kutsumatta. Vampyyrit voi pitää loitolla valkosipulilla ja ristillä, ne voidaan tappaa lävistämällä heidät vaarnalla tai auringonvalolla. Säännöt vaihtelevat tarinasta toiseen, mutta esittelemällä säännöt alkuvaiheessa ja pitämällä niistä kiinni, voi tehdä epäuskottavista hirviöstä uskottavia.

Halloween on täällä! On aika kurkistaa jälleen sängyn alle ja tulla vedyksi pinnan alle rottien ja kuolleiden joukkoon. On tullut aika eksyä löyhkääviin maanalaisiin, sokkeloisiin tunneleihin, pääkalloja pursuaviin katakombeihin, Tuonelaan, Hadekseen ja Helvettiin, pinnan alle – merihirviöiden kitaan!

Hauskaa Halloweenia!

P.S. Hirviöitä voi kohdata Night Visions -festivaaleilla Helsingissä 4.-8.11. 2015